5-cyfrowe numery tel. stacjonarnych w Polsce
Kosiarz-PL
2009-10-09 16:54:05 UTC
Potrzebna mi informacja, do kiedy działały w Polsce numery telefonów
stacjonarnych składające się z numeru kierunkowego i 5 cyfr, np.
(0-12) 34 567.
vari
2009-10-09 17:33:53 UTC
Potrzebna mi informacja, do kiedy dzia³a³y w Polsce numery telefonów
stacjonarnych sk³adaj±ce siê z numeru kierunkowego i 5 cyfr, np.
(0-12) 34 567.

W Warszawie jeszcze w ksi±¿ce telefonicznej 1979/1980 ostatnia centrala
mia³a 5 cyfrowe numery.
W innych czêsciach kraju by³o to nawet do drugiej po³owy lat 90 np w
Miêdzyzdrojach (ale tak bli¿ej ¶rodka dekady).
vari
PiotRek
2009-10-09 17:53:07 UTC
W Warszawie jeszcze w książce telefonicznej 1979/1980 ostatnia centrala
miała 5 cyfrowe numery.
O, a pamiętasz może, która?

Piotr
Jarosław Sokołowski
2009-10-09 18:25:20 UTC
Post by PiotRek
W Warszawie jeszcze w książce telefonicznej 1979/1980 ostatnia
centrala miała 5 cyfrowe numery.
O, a pamiętasz może, która?
Chyba jakaś tajna, podziemna. W Krakowie, to co innego.
Jarek
michal.b
2009-10-09 18:54:07 UTC
Post by PiotRek
W Warszawie jeszcze w książce telefonicznej 1979/1980 ostatnia centrala
miała 5 cyfrowe numery.
O, a pamiętasz może, która?
Piotr
Myśle że w tym referacie znalezionym na stronie UKE , znajdziesz
odpowiedz:
http://www.uke.gov.pl/_gAllery/47/37/4737/Historia_numeracji_w_sieci_telefonicznej.pdf
PiotRek
2009-10-10 19:20:49 UTC
Post by michal.b
Post by PiotRek
[...]
Myślę, że źle myślisz. :-)

Piotr
Sempiterna
2009-10-09 22:30:42 UTC
Post by PiotRek
W Warszawie jeszcze w książce telefonicznej 1979/1980 ostatnia centrala
miała 5 cyfrowe numery.
O, a pamiętasz może, która?
Nie wiem, czy nie chodziło o 319xy, gdzie x=1 lub 0 (dla pozostałych x
jeśli coś było, to 6-cyfrowe)...? Ówcześnie zlokalizowane urządzenia
zapowiedzi słownych - magnetofony TAJ, czy jakoś tak, pokoik na 1 chyba
piętrze i niewielka ściana magnetofonów. np. 31911 pogoda, 31912 sport i
totek, 31913 program TV, 31916-8... kurcze, muszę poszperać w archiwum,
uleciało z pamięci :) 31919 jak obok :), 31901 horoskop chyba. Później
zrobiono 3191xx, gdzie numery zmieniono nie do końca "systemowo".
Pomijam linie typu WLZ, czy np. 21007 do Polibudy, czy chyyyyba 21005 do
KC :)
Jeśli to nie to, chętnie dowiem się co, przypomnę sobie dawniejsze czasy
:)
--
Nowy telefon do wiadomej Wiktorii:
{ Tel. 00 38 (098) 534-37-97 } E-mail:***@mail.zp.ua
vari
2009-10-10 05:53:30 UTC
O, a pamiêtasz mo¿e, która?
Pamiêtam tylko, ¿e numery zaczyna³y siê od 2.
Co¶ mi siê kojarzy, ¿e abonenci z okolicy Filtrów mieli takowe numery.
vari
ąćęłńóśźż
2009-10-10 07:16:40 UTC
Jak najbardziej, w Szkole Wawelberga ;-))
JaC

-----
Coś mi się kojarzy, że abonenci z okolicy Filtrów mieli takowe numery.
ąćęłńóśźż
2009-10-10 07:15:45 UTC
Zapewne 210-06 i 210-07 ;-))
JaC

-----
O, a pamiętasz może, która?
PiotRek
2009-10-10 19:24:10 UTC
Post by ąćęłńóśźż
Zapewne 210-06 i 210-07 ;-))
Nie sądzę. Wątkotwórca pytał o numery pięciocyfrowe osiągane
kierunkowym, a wyżej wymienione numery dla abonentów spoza WWT
wyglądały tak: 210061 i 210071.

Piotr
Maciej Bebenek (news.onet.pl)
2009-10-10 19:54:42 UTC
Post by PiotRek
Post by ąćęłńóśźż
Zapewne 210-06 i 210-07 ;-))
Nie sądzę. Wątkotwórca pytał o numery pięciocyfrowe osiągane
kierunkowym, a wyżej wymienione numery dla abonentów spoza WWT
wyglądały tak: 210061 i 210071.
Tylko w ACMM :-) W systemie miasto-miasto były dostępne numery
czterocyfrowe z tej grupy, np. 2104 czy 2108.

M.
PiotRek
2009-10-10 20:05:33 UTC
Post by Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Post by PiotRek
Post by ąćęłńóśźż
[...]
A, no faktycznie. :-)

Piotr
Sempiterna
2009-10-10 20:17:38 UTC
Post by PiotRek
Post by ąćęłńóśźż
[...]
To już dawno nusiało być, bo jak miałem praktyki na Pięknej drugiej, w
1985 roku OIDP, to już numeracja była w większości uporządkowana i
kilkuset nowych abonentów miało normalne, 6-cyfrowe numery.
Stare dobre czasy :)
Maciej Bebenek (news.onet.pl)
2009-10-10 20:28:47 UTC
Post by PiotRek
Post by ąćęłńóśźż
[...]
Ale to nie bylo "normalni abonenci", tylko specjalni: KC, Ministerstwo
Przemysłu, Komunikacji itp.

M.
Sempiterna
2009-10-10 21:13:59 UTC
Dnia 10-10-2009 o 22:28:47 Maciej Bebenek (news.onet.pl) =
To ju=BF dawno nusia=B3o by=E6, bo jak mia=B3em praktyki na Pi=EAkne=
j drugiej, w =
1985 roku OIDP, to ju=BF numeracja by=B3a w wi=EAkszo=B6ci uporz=B1dk=
owana i =
kilkuset nowych abonent=F3w mia=B3o normalne, 6-cyfrowe numery.
Stare dobre czasy :)
Ale to nie bylo "normalni abonenci", tylko specjalni: KC, Ministerstwo=
=
Przemys=B3u, Komunikacji itp.
Wtedy to wiadomo, =BFe nie szeregowy Kowalski, numeracja skr=F3cona, czy=
jako=B6 =

tak... wszystkiego w dziewiatk=EA nie wepchn=B1, to pewnie tak posz=B3o.=
..?

-- =

D4
PiotRek
2009-10-10 21:46:43 UTC
Post by Sempiterna
Dnia 10-10-2009 o 22:28:47 Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Post by Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Ale to nie bylo "normalni abonenci", tylko specjalni: KC, Ministerstwo
Przemysłu, Komunikacji itp.
Wtedy to wiadomo, że nie szeregowy Kowalski, numeracja skrócona, czy jakoś
tak... wszystkiego w dziewiatkę nie wepchną, to pewnie tak poszło...?
Ministerstwa pchać w dziewiątkę? :-)
Już po zmianie numerów na sześciocyfrowe były takie "specjalne"
numery: 2002x1, 2003x1, 2102x1 i 2103x1. I prawie wszystkie
były wykorzystane. :)

Jedyne, co by można upchnąć do 9xx, to informację kolejową (200361).

Sławek, takie coś u Ciebie?
:-/

Piotr
Sempiterna
2009-10-10 22:25:15 UTC
Post by PiotRek
Post by Sempiterna
[...]
Zatkało by się ruchowo, choć numeracyjnie by weszło. Przede wszystkim -
trzeba by większego pomieszczenia na centralę...
Post by PiotRek
[...]
Mnie się wydaje, że wepchnięcie wszystkiego do 9xx/9xxx, to prócz
problemów technicznych, także niezgodność z normami międzynarodowymi,
choć ich przestrzegania wówczas niezbyt bym się spodziewał, jednak
jakieś parametry musiały być, osiągalność, natężenie ruchu... jakby sie
to wszystko zwaliło pod dziewiatki, to pozarzynało by pola komutacyjne,
nie chcę mówić, jak wyglądały takowe, w sekcji wybieraków łączących
ostatnią cyfrę z 913 :))
Post by PiotRek
Sławek, takie coś u Ciebie?
:-/
Eksperymentuję z Operą, dopiero postawiłem konto, niebawem wszystko
powinno zagrać. Jest jeszcze kilka rzeczy do dopieszczenia, proszę zatem
o cierpliwość...
Na razie będe próbować na przemian Operę (i dopieszczać ją, oczywiście,
wyrzucę QP z hukiem, właśnie, by nie utrudniać innym) z OE. Cel -
przetestowanie w działaniu przed ostateczną przesiadką (co zamierzałęm
od dawna i obecna dyskusja nic, ale to nic w tym względzie nie zmieniła,
mogła najwyżej nieznacznie zainspirować) - no i wybranie ostatecznie
jakiegoś programu i przejście na niego. Byle mial "Podaj dalej jako
załącznik" zarówno dla maila, jak i newsa.
Hmm... Opera chyba jednak przegra, jest tak zachłanna na zasoby w
porównaniu z OE, że procek 3 GHz ponad minutę grzał na pełnych obrotach,
jak przegryzała się przez pobierane nagłówki, by je potem zindeksować...
Zobaczę.
Na razie się z tym prześpię... może przyśni mi się rozwiązanie - chcę
opracować prostą, ale w pelni funkcjonalną centralkę telefoniczną o
numeracji jednocyfrowej, na 10 aparató, z przyjściem z miasta i wyjściem
na zewnątrz.
BTW. Czy ktoś może wie, gdzie dało by sie tanio (!) zdobyć większą ilość
wybieraków obrotowych W25 (lub W50), albo angielskich motorowych W58?
Chcę na tym zrobić już bardziej rozbudowaną centralę, kompatybilną ze
Strowgerem (w rozbudowanej wersji - zarowno z 32AA, jak i 32AB),
przyjmującą R2 i DTMF (ale to później, najpierw ta mała), oraz wydającą
R2 (to już najwyższa szkoła jazdy).
Jarosław Sokołowski
2009-10-10 22:39:13 UTC
Post by Sempiterna
Post by PiotRek
Sławek, takie coś u Ciebie?
:-/
Eksperymentuję z Operą,
Chyba z operetką. I co, wszyscy co mają QP, po przebrzydłe złośliwce?
Jarek
Jarosław Sokołowski
2009-10-10 22:40:09 UTC
Post by Sempiterna
Post by PiotRek
Sławek, takie coś u Ciebie?
:-/
Eksperymentuję z Operą,
Chyba z operetką. I co, wszyscy co mają QP, to przebrzydłe złośliwce?
Jarek
Sempiterna
2009-10-11 08:00:59 UTC
Post by Jarosław Sokołowski
Post by Sempiterna
Post by PiotRek
Sławek, takie coś u Ciebie?
:-/
Eksperymentuję z Operą,
Chyba z operetką. I co, wszyscy co mają QP, to przebrzydłe złośliwce?
Powiedziałbym ci coś o twoim charakterze. Skoro wyrywasz zdania z
kontekstu... dobra, specjalnie dla ciebie powtórzę przy wszystkich pewne
małe proste zdanie - "...oczywiście, QP wyrzucę z hukiem...".
Doczytaj najpierw, co poszę. Ja nie jestem złośliwa małpa, która robi to
celowo. Ustawiłem konto, i nie było tam żadnej opcji co do QP, jeszcze
poszukam.
Może zamiast wyzłośliwiać sie na coś, co chcę zrobić, by nie utrudniać
innym - przy wszystkich: wyrzucić QP, to podpowiedz kolego, jak z Opery
wyrzucić Quoted-Printable? A przy wszystkich ci podziekuję.
Jarosław Sokołowski
2009-10-11 10:29:07 UTC
Post by Sempiterna
Post by Jarosław Sokołowski
Post by Sempiterna
Post by PiotRek
:-/
Eksperymentuję z Operą,
Chyba z operetką. I co, wszyscy co mają QP, to przebrzydłe złośliwce?
Powiedziałbym ci coś o twoim charakterze.
...łbym. Jakie jeszcze warunki muszą zostać spełnione, żebym w końcu
doczekał się realizacji obietnic?
Post by Sempiterna
Skoro wyrywasz zdania z kontekstu... dobra, specjalnie dla ciebie
powtórzę przy wszystkich pewne małe proste zdanie - "...oczywiście,
QP wyrzucę z hukiem...".
Ale ten kontekst nie był potrzebny do zadania pytania. Pytałem, czy
wszyscy, którzy wysyłają w QP, robią to złośliwie. Nie ważne co by
powiedziały albo co by i z czym wyrzuciły gdyby potrfiły.
Post by Sempiterna
Doczytaj najpierw, co poszę. Ja nie jestem złośliwa małpa, która
robi to celowo.
O właśnie, o coś takiego mi chodziło. "Wszyscy inni to złośliwe małpy,
ale przeczież nie ja".
Post by Sempiterna
Ustawiłem konto, i nie było tam żadnej opcji co do QP, jeszcze poszukam.
Tak postępuje większość, niezależnie od wybranego programu. Instaluje
i używa. Opcje zmieniaja nieliczni.
Post by Sempiterna
Może zamiast wyzłośliwiać sie na coś, co chcę zrobić, by nie utrudniać
innym - przy wszystkich: wyrzucić QP, to podpowiedz kolego, jak z Opery
wyrzucić Quoted-Printable? A przy wszystkich ci podziekuję.
Nie wiem. Nie używam. Inni używają, a też nie wiedzą. W tym przypadku
to dość mało istotne. Są inne czytniki, które wprowadzają większy zamęt.
A trudno przekonać ich właścicieli do zmiany (ustawień bądź czytnika).
Jednak nie sądzę, że to głównie z powodu złośliwości.
Jarek
Sempiterna
2009-10-11 10:43:06 UTC
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <***@lasek.waw.pl> napisał w
wiadomości news:***@falcon.lasek.waw.pl...
(...)

Ech, Jarku, z Tobą gadanie, to jak z *.* o różach... Nic nie chcesz
pomóc, abym spelniał warunki (co do czego wyraziłem wolę). Nie widzę
sensu dalszej dyskusji. ALT-W,Z...
Maciej Bebenek (news.onet.pl)
2009-10-10 22:14:15 UTC
Post by Sempiterna
[...]
Nie skrócona (w rozumieniu AUS) tylko chyba heavy-duty :-) Przypuszczam
(bo wtedy nikt mnie na żadną centralę nie wpuścił ;-), że z powodu
dużego ruchu i konieczności uniknięcia blokad ktoś sobie wymyślił, żeby
numery końcowe alokować na WG, a nie WL. Więc wyszło mu, ze numer
powinien być krótszy o dwie cyfry :-P
Potem opracowano dołączanie WG na 5 stopniu ;)

M.

PS. Oczywiście to czysta spekulacja nie poparta żadnymi faktami :)
Sempiterna
2009-10-11 07:53:43 UTC
Post by Sempiterna
[...]
Coś słabe "plecy" miałeś :)
Post by Maciej Bebenek (news.onet.pl)
dużego ruchu i konieczności uniknięcia blokad ktoś sobie wymyślił,
żeby numery końcowe alokować na WG, a nie WL. Więc wyszło mu, ze numer
Bardzo możliwe. Łączy m-c i międzymodułowych było w tym momencie jeszcze
sporo i rzeczywiście, ryzyko blokady, czy poprostu, zajętości wiązki,
było mniejsze (ale było, co wychodziło przy wszelakich konkursach w TV)
:))
Post by Maciej Bebenek (news.onet.pl)
powinien być krótszy o dwie cyfry :-P
I nie zdziwię się, jeśli uznano to za "racjonalizację"
Post by Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Potem opracowano dołączanie WG na 5 stopniu ;)
I to też...

A ktoś za każdym razem zgarnął za to wielką kasę... Przypomniał mi się
film, polski, kolorowy, z lat 70 chyba, gdzie babka wynalazła superklej,
tak mocny, że przyklejonego do jezdni kredensa (125p oczywiście) musiał
odrywać dźwig... i oderwał... razem z kawałkami nawierzchni
przyklejonymi do kół... A chodzi mi o to, że... Główny dyrektor otrzymał
coś koło 200 tysiecy złotych. Jakiś mniejszy, coś chyba koło 150 kołą.
Babka otrzymała17 tysięcy złotych nagrody... Taka filmowa dygresja z
racjonalizacji... :)
Post by Maciej Bebenek (news.onet.pl)
M.
PS. Oczywiście to czysta spekulacja nie poparta żadnymi faktami :)
Ale przyznam, że realna i nie pozbawiona podstaw.

PS. Na razie na OE, nie mogę zmusić opery do wyrzucenia QP
J.F.
2009-10-11 08:58:47 UTC
Post by Sempiterna
A ktoś za każdym razem zgarnął za to wielką kasę... Przypomniał mi się
film, polski, kolorowy, z lat 70 chyba, gdzie babka wynalazła superklej,
"Skradziona kolekcja", na podstawie ksiazki Chmielewskiej, aczkolwiek
bardzo luznej podstawie.
Post by Sempiterna
[...]
A jak to wyglada w kapitalizmie ?

Wynalazca dostanie 10k$ premii, albo tylko miejsce na tablicy
"pracownik roku", dyrektor dzialu 50k$ za dobra organizacje pracy, a
prezes milion jako premie od zysku firmy.

J.
Sempiterna
2009-10-11 10:30:14 UTC
Post by J.F.
Post by Sempiterna
[...]
Dzięki za info :)
Post by J.F.
Post by Sempiterna
[...]
Czyli widać, że socjalizm, to był wyzysk człowieka przez człowieka, a w
kapitaliźmie jest dokładnie odwrotnie...
Sempiterna
2009-10-10 20:15:19 UTC
Post by PiotRek
Post by ąćęłńóśźż
Zapewne 210-06 i 210-07 ;-))
Nie sądzę. Wątkotwórca pytał o numery pięciocyfrowe osiągane
kierunkowym, a wyżej wymienione numery dla abonentów spoza WWT
wyglądały tak: 210061 i 210071.
O ile to nie poszlo w Miasto-Miasto, lub z kierunku, gdzie rejestr
aktywnie uczestniczył w połączeniu.
Poza tym, w końcu, ostatnia cyfra to "zapchajdziura", w zasadzie mogła
być dowolna... Tylko, że 21007, raczej nie mogło się kończyć jedynką...
:)) Wiesz, czemu? :))
BTW. skoro jesteśmy "o cyfrę wcześniej", jako oftopiczną ciekawostkę
napiszę, że centrala w Rembertowie (początkowo 109xxx, potem 6119xxx,
potem dodano 6118xxx), K66, przy Kordiana 78, przy połączeniach
przychodzących, dawała w tył marszrutę już po wybraniu przedostatniej
cyfry. Jako, że łącza były już przełączone z Grochowa do CA Szembeka PC,
abonent tej marszruty nie słyszał. Ale ja miałem okazję osobiście dość
dokładnie ją obsłuchać :) Centrala wówczas czekała na odbiór ostatniej
cyfry i gdy jej nie dostała, zrzucało na zajętość, a jak dostała, to
realizowała połączenie i nie było wtedy żadnej przerwy w marszrucie, po
Szembekowskiej od razu szła Rembertowska, a czasem niemal od razu
wskakiwało wołanie (niewielkie opóźnienie w zestawieniu połączenia przez
PC Szembeka)
PiotRek
2009-10-10 20:34:49 UTC
Post by Sempiterna
Post by PiotRek
Post by ąćęłńóśźż
[...]
Rzeczywiście, mea culpa! Wiem, wiem, dlaczego! :-)))

Tam było 210070 do telefonistki.

Piotr
Maciej Bebenek (news.onet.pl)
2009-10-10 20:48:05 UTC
Post by PiotRek
Post by Sempiterna
Post by PiotRek
[...]
e e ;-)

Z WWT dzwoniąc na 21007 dostawałeś się do systemu wewnętrznego PW. 3 lub
cyfry to numer wewnętrzny, ale... 118 i 119 to były centralki spoza
terenu głównego> Jeden z nich to Studium Wojskowe, a drugi to Narbutta.
PO wybraniu "numeru kierunkowego" dostawałes sygnał zgłoszenia i
wybierałes numer wewnętrzny.
Z drugiej srony dzwoniąc via ACMM nie mogłeś wybrać więcej niż 6 cyfr,
więc nie mogłeś wybrać wewnętrznego. 0 to rzeczywiście awizo, pomagające
osobom spoza WWT na połączenie.

M.
Maciej Bebenek (news.onet.pl)
2009-10-10 20:49:19 UTC
miało być ... 3 lub 4 cyfry...
PiotRek
2009-10-10 21:00:17 UTC
Post by PiotRek
[...]
No to w końcu e e czy jednak 210070 było na awizo? :-)

A centralka PW przy Narbutta była fajna. ;-)))

Piotr
Maciej Bebenek (news.onet.pl)
2009-10-10 22:16:00 UTC
Post by PiotRek
No to w końcu e e czy jednak 210070 było na awizo? :-)
No było, tylko z innych powodów ;)
Post by PiotRek
A centralka PW przy Narbutta była fajna. ;-)))
A na SW fajnie było zadzwonić np. w niedzielę rano i obudzić maszynkę
sygnałową ;)

M.
PiotRek
2009-10-10 22:21:45 UTC
Post by PiotRek
A centralka PW przy Narbutta była fajna. ;-)))
A na SW fajnie było zadzwonić np. w niedzielę rano i obudzić maszynkę
sygnałową ;)
A tego to nie pamiętam... W niedzielę rano zazwyczaj spałem
(co zostało mi do dziś). ;-)

Za to pamiętam, jak na Pięknej II codziennie ok. północy
przełączała się maszynka sygnałowa - sygnał ciągły tak śmiesznie
zanikał na sekundę (jak płyta analogowa bądź taśma, która zwalnia do zera),
a za chwilę się pojawiał (jakby płyta lub taśma przyspieszała).
Zapewne na innych strowgerach było identycznie. :)

Piotr
Sempiterna
2009-10-11 08:01:14 UTC
Post by PiotRek
A centralka PW przy Narbutta była fajna. ;-)))
A na SW fajnie było zadzwonić np. w niedzielę rano i obudzić maszynkę
sygnałową ;)
Czasem i mnie się na mojej CA zdarzało, gdy słuchawkę telefonu
podniosłem o 3 w nocy, czy jakoś tak... Grochów-2, 32AB. :)
Potem dali maszynę elektroniczną...

PS. Łłuuiiyyyyyyyy :))
Michal Jankowski
2009-10-09 18:25:06 UTC
5-cyfrowe numery to nie wiem, ale w 1998 w Ostrołęce był jeszcze
(należący do prywatnego abonenta) numer 2122, (nie)sławny z pewnego
powodu. 8-)

MJ
SDD
2009-10-09 18:56:27 UTC
5-cyfrowe numery to nie wiem, ale w 1998 w Ostro³êce by³ jeszcze
(nale¿±cy do prywatnego abonenta) numer 2122, (nie)s³awny z pewnego
powodu. 8-)
U mnie w Radomsku (SN 457) numery 4-cyfrowe byly niej wiecej do 1992 roku -
wyjatkiem byl rejon (dosc rozlegly obszar wiosek - do 40 km w niektorych
kierunkach) gdzie byly numery 5-cyfrowe na 1, osiagane lokalnie po wybraniu
stosownej koncowki.
Potem (po uruchominu centrali OCB) wprowadzono numeracje 5-cyfrowa . W
listopadzie 1996 roku wprowadzono numeracje 6 dyfrowa, poprzez dodanie cyfry
8 i jednoczesnie zlikwidowano SN 457 przylaczajac nas do SN 44.
W nastepnym (bodajze) roku wprowadzono numeracje 7-cfrowa, dodajac cyfre 6 a
dla niektorych numerow 7, jednoczesnie laczac SN 45 (Tomaszow Mazowiecki) z
SN 44.

Pozdrawiam
SDD
Sempiterna
2009-10-09 22:43:26 UTC
Post by Michal Jankowski
5-cyfrowe numery to nie wiem, ale w 1998 w Ostrołęce był jeszcze
(należący do prywatnego abonenta) numer 2122, (nie)sławny z pewnego
powodu. 8-)
Mówisz o pewnym niewielkim przekłamaniu? :)
Przemysław Kowalik
2009-10-10 05:47:46 UTC
Post by Sempiterna
Post by Michal Jankowski
5-cyfrowe numery to nie wiem, ale w 1998 w Ostrołęce był jeszcze
(należący do prywatnego abonenta) numer 2122, (nie)sławny z pewnego
powodu. 8-)
Mówisz o pewnym niewielkim przekłamaniu? :)
2122? Znacząca sekwencja cyfr :-).
No, ale odgrzebałem książkę telefoniczną z 1998 i widzę, że do Ostrołęki
kręciło się wtedy 0-29 a nie 0-20, więc o co kaman, jak mawia
współczesna młodzież :-)?

Przemek
vari
2009-10-10 06:00:28 UTC
2122? Znacz±ca sekwencja cyfr :-).
No, ale odgrzeba³em ksi±¿kê telefoniczn± z 1998 i widzê, ¿e do Ostro³êki
krêci³o siê wtedy 0-29 a nie 0-20, wiêc o co kaman, jak mawia wspó³czesna
m³odzie¿ :-)?
OdpowiedŒ brzmi: "Strrrrowger" (k³apanie "translacyjne" OIDP mog³o siê
r±bn±æ - nie znam siê na tym typie centrali ale jakis chyba by³ przekaŒnik
co k³apa³ w takt nadawania abonenta i przekazywa³ dalej np do ACMM) a ju¿ na
pewno K-66 ze swymi nies³awnymi rejestrami abonenckimi.
W koñcu 10 impulsów odpowiadajace cyfrze 0 to "prawie" 9.
Mo¿na by³o w komputerze ustawiæ 0-20 2122 a dodzwaniac siê na 0-29 2122 co
wcae nie by³o takie rzadkie.
Kto pamiêta schy³ek ery central mechanicznych, przemoczonych i uszkodzonych
kabli, krotnic VLF ten jest ¶wiadomy "jakosci" tamtej sieci.

vari
Przemysław Kowalik
2009-10-10 07:29:02 UTC
Post by Przemysław Kowalik
[...]
Odpowiedź brzmi: "Strrrrowger" (kłapanie "translacyjne" OIDP mogło się
Czy chodzi o abonenta z modemem podłączonego do Strowgera czy gdzieś "po
drodze" (przepraszam za lamerskość pytania)?
Można było w komputerze ustawić 0-20 2122 a dodzwaniac się na 0-29 2122 co
wcae nie było takie rzadkie.
A pytam, bo kupiłem modem pod koniec 1997 i aż do lata 2003 korzystałem
z niego będąc podłączonym do Netii ze Świdnika (aczkolwiek na wschodnich
rubieżach Lublina: 81 461xxxx). No i nie wydaje mi się, abym
kiedykolwiek dodzwonił się do Ostrołęki :-). Najczęściej, zwłaszcza
wieczorami, nie dodzwaniałem się w ogóle - miałem w konfiguracji dial-up
ustawione 100 prób połączenia i ze 2-3 razy tyle też było za mało :-).

Przemek
SDD
2009-10-10 08:31:56 UTC
rubie¿ach Lublina: 81 461xxxx). No i nie wydaje mi siê, abym kiedykolwiek
dodzwoni³ siê do Ostro³êki :-). Najczê¶ciej, zw³aszcza
A modem wybieral Ci tonowo (DTMF) czy impulsowo (cyk-cyk-cyk-cyk)?

Pozdrawiam
SDD
Przemysław Kowalik
2009-10-10 22:23:52 UTC
Post by SDD
rubieżach Lublina: 81 461xxxx). No i nie wydaje mi się, abym kiedykolwiek
dodzwonił się do Ostrołęki :-). Najczęściej, zwłaszcza
A modem wybieral Ci tonowo (DTMF) czy impulsowo (cyk-cyk-cyk-cyk)?
Tonowo (podobnie jak i telefon). Netia AFAIK była "nowoczesna" od
zarania i wszystko było tonowe :-). Telefon miałem (jeszcze jako 81
61xxxx) od października 1996 i od razu hulał tonowo.

Przemek
Michal Jankowski
2009-10-10 15:00:49 UTC
Można było w komputerze ustawić 0-20 2122 a dodzwaniac się na 0-29 2122 co
wcae nie było takie rzadkie.
Gorzej. Można było dodzwonić się na 0-202122, przesiedzieć przy
komputerze 2 godzinki i dostać rachunek za połączenie z Ostrołęką.
Były takie przypadki na grupie opisywane, i męczarnie z reklamacją...

MJ
vari
2009-10-10 15:21:54 UTC
Post by vari
Mo¿na by³o w komputerze ustawiæ 0-20 2122 a dodzwaniac siê na 0-29 2122 co
wcae nie by³o takie rzadkie.
Gorzej. Mo¿na by³o dodzwoniæ siê na 0-202122, przesiedzieæ przy
komputerze 2 godzinki i dostaæ rachunek za po³±czenie z Ostro³êk±.
By³y takie przypadki na grupie opisywane, i mêczarnie z reklamacj±...
Ja jako ¶wierzo upieczony pracownik TP dosta³em do zbadania problem
reklamacji pewnej abonentki od d³u¿szego czasu widocznie bez krawata
(awanturuj±cej siê za pomoc± reklamacji).
Abonentka mia³a na systemie bilingowym rekord:
AbB: 008162 JAPONIA 10m32s 682JT
Upiera³a siê, ¿e do Japonii nie dzwoni³a.
Ja niebacznie zwróci³em uwagê ¿e "co¶ jest nie tak" bo nie ma pe³nego numeru
AbB i zosta³em szybko przywo³any do porz±dku ¿e wszystkojest jak nale¿y bo
"na pewno ta pani ma telefon z antenk± i poprzez odbijanie siê fal...." (juz
nie mog³em s³uchaæ tej pracowniczki - ona naprawdê co siê potem okaza³o
wierzy³a w toco mówi³a a mnie traktowa³a jako bezczelnego m³okosa "który siê
musi jeszcze wiele nauczyæ zanim zacznie siê m±drzyæ".
Tak siê z³o¿y³o, ¿e abonentka owa by³a "sta³ym klientem" w kwestii
reklamacji i jej wyposa¿enie zosta³o zrównoleglone z portem loguj±cym
autonomiznego systemu badaniowego.
Tam widnia³ rekord:
AbB 108162 10m32s 4JT
Jasne jak s³oñce. Z Japonii zrobi³ siê Grochów i faktycznie 10minut i 32
sekundy ale nie 682 JT (nie wiem sk±d taka liczba nawet do Japonii ale by³o
co¶ ko³o 600 JT na zwyk³ym rekordzie bilingowym) tylko 4JT.
To wpiêcie w system obserwacyjny uratowa³o skórê abonentce.
vari
ps Nie wiem jak mo¿e siê 0 z 1 pomyliæ w cyfrowym b±dŒ systemie a przecie¿ w
dekadowaniu te¿ trudno o tak± pomy³kê. Co innego w kodzie 2z5.
Mo¿e rejestr siê rypn±³ (mechaniczny by³).
A sk±d te 682 JT to ju¿ najstarsi informatycy nie dochodzili.
Sempiterna
2009-10-10 17:20:54 UTC
ps Nie wiem jak może się 0 z 1 pomylić w cyfrowym bądź systemie a
przecież w dekadowaniu też trudno o taką pomyłkę. Co innego w kodzie
2z5.
Może rejestr się rypnął (mechaniczny był).
2 z 5... dla R2... Ale pewnie tu było podobnie...
cyfra i para:
1 - 0 1
2 - 0 2
3 - 1 2
4 - 0 4
5 - 1 4
6 - 2 4
7 - 0 7
8 - 1 7
9 - 2 7
0 - 4 7
(dalsze są nie istotne dla rozważań).

Czyli jak widzisz, nawet i tu nie mogło się pomylić.
Prędzej stawiałbym na program bilingowy, któremu od jedynki odjęła się,
matematycznie, jedynka i do postprocesingu poszło już 0081...
A skąd te 682 JT to już najstarsi informatycy nie dochodzili.
Komputery są glupie... albo ktoś sobie uprościł przy programowaniu, aby
mu impuls za bardzo ułamkowo nie wychodził.
J.F.
2009-10-11 08:28:08 UTC
Post by Michal Jankowski
[...]
Ale co - byl tam modem wystawiony i z udostepnial internet ?

J.
Michal Jankowski
2009-10-11 09:18:59 UTC
Post by J.F.
Post by Michal Jankowski
[...]
Przeczytaj ze zrozumieniem...

MJ
Sempiterna
2009-10-11 10:28:59 UTC
Post by J.F.
Post by Michal Jankowski
[...]
Może jak gość mial stałkę i zmostkował połączenia w kompie...?
A na poważnie - przekłamania systemu bilingowego, wcale nie takie
najrzadsze.
Jarosław Sokołowski
2009-10-11 10:30:54 UTC
Post by J.F.
Post by Michal Jankowski
[...]
A bo to jeden? Cała zgraja ich tam siedziała.
Jarek
Przemysław Kowalik
2009-10-12 23:14:53 UTC
Post by Michal Jankowski
[...]
Ale konkretnie z z Ostrołęką czy po prostu jako międzystrefowy (no bo
jako zaczynający się od pojedynczego zera nie mógł być lokalny ;-))?

Przemek
Michal Jankowski
2009-10-13 07:08:14 UTC
Post by Przemysław Kowalik
Post by Michal Jankowski
[...]
No bardzo konkretnie problemy byly z numerem 0-202122 taryfikowanym
jako 0-292122. Ty myslisz, ze skad ja bym inaczej wiedzial, ze w ogole
teki numer w Ostrolece istnial? 8-)

Osobiscie odsylalem jakiegos biednego klienta z takim problemem do
Konrada P., bo w pierwszym obrocie reklamacji oczywiscie bylo "zadnych
usterek nie stwierdzono".

Pewnie byly tez inne przeklamania, ale jesli to sie wyroznialo, bo:

- tylko zamiana tego zera na 9 dawala numer taryfikowany drozej i
ISTNIEJACY, co utrudnialo reklamacje. Rzekome polaczenie z numerem
np. 0-302122 bylo reklamowalne duzo latwiej, bo takiego numeru nie
bylo.
- polaczenia do internetu byly dlugie, a roznica w cenie znaczna, wiec
klient bardziej awanturujacy sie 8-)

MJ
Przemysław Kowalik
2009-10-13 17:30:14 UTC
Post by Michal Jankowski
Post by Przemysław Kowalik
Ale konkretnie z z Ostrołęką czy po prostu jako międzystrefowy (no
bo jako zaczynający się od pojedynczego zera nie mógł być lokalny
;-))?
No bardzo konkretnie problemy byly z numerem 0-202122 taryfikowanym
jako 0-292122. Ty myslisz, ze skad ja bym inaczej wiedzial, ze w
ogole teki numer w Ostrolece istnial? 8-)
No nie wiem, skąd wiedziałeś :-). Ale coś mi się niejasno przypomina, że
w początkach istnienia przesławnego numeru 0-202122 niektóre centrale
liczyły połączenia z nim jako "międzymiastowe" z SN 20, stąd moje pytanie.

BTW, ciekawe co się działo, jak ktoś dzwonił na 0-202122 z SN 29?
Przecież w tamtych czasach zero-kierunkowy we własnej strefie nie
istniał i ewentualne przekłamanie powinno się samounicestwić ;-).

Przemek
SDD
2009-10-13 18:36:13 UTC
BTW, ciekawe co siê dzia³o, jak kto¶ dzwoni³ na 0-202122 z SN 29? Przecie¿
w tamtych czasach zero-kierunkowy we w³asnej strefie nie istnia³ i
ewentualne przek³amanie powinno siê samounicestwiæ ;-).
Czy ja wiem. U mnie tam dalo sie wybierac (OCB) wlasny kierunkowy i numer i
dzialalo. Telefon mialem zalozony w 1995 i od samego poczatku kierunkowy
(0457) + numer nastepowalo polaczenie.
Jak przylaczyli do strefy 44, to bylo cos takiego, ze jak wzialem 044 i
numer innych sentral miejscowych (z Piorkowa, czy be³chatowa itp.) to nie
laczylo, ale numery z mojej centrali miejscowej normalnie przechodzily

Pozdrawiam
SDD

Przemyslaw Frasunek
2009-10-10 15:01:30 UTC
Post by Kosiarz-PL
Potrzebna mi informacja, do kiedy działały w Polsce numery telefonów
stacjonarnych składające się z numeru kierunkowego i 5 cyfr, np.
(0-12) 34 567.
W Lublinie do 1996 r. w śródmieściu były pięciocyfrowe, podczas gdy w
nowych dzielnicach były już sześciocyfrowe. Moja babcia miała 253xx,
przemianowane później na 53253xx.
Grzexs
2009-10-12 19:12:49 UTC
Post by Kosiarz-PL
Potrzebna mi informacja, do kiedy działały w Polsce numery telefonów
stacjonarnych składające się z numeru kierunkowego i 5 cyfr, np.
(0-12) 34 567.
Wrocław - ostatnie numery pięciocyfrowe 3xxxx zniknęły tak gdzieś na
przełomie 1996 i 1997 roku - dorzucono im 34 na początek.
--
Grzexs